Pomáha pitie kávy športovému výkonu?

Už viac ako 100 rokov vieme, že kofeín zlepšuje prácu svalov. Washington Post dokonca minulý rok uverejnil článok hovoriaci o možnosti, že by sa kofeín mohol dostať medzi zakázané látky – doping. Našťastie sa tak nestalo a World Anti Doping Agency kofeín ako doping neuvádza. Kontroloval som to.

Vieme, že káva a v nej obsiahnutý kofeín sa pomerne rýchlo vstrebáva cez bunkové membrány do krvného obehu. Vyplýva to zo štúdie (Harland BF 2000 Caffeine and nutrition). Neskôr sa spracúva v pečeni a jeho najvyššie hodnoty sa dajú namerať asi hodinu po vypití kávy.

Štúdie naznačujú, že kofeín pomáha najmä vo vytrvalostnom aeróbnom športe. Merané pomocou testu “čas do vyčerpania”. (Ganio 2009 Effect of Caffeine on Sport-Specific Endurance Performance:). Vo veľkej miere to závisí od jedinca a jeho genetiky, pričom zlepšenie výkonu bolo od 0 do 17 percent. Ďalšia štúdia hovorí o zvýšení času výkonu v priemere až o 27 percent. Vo vytrvalostnom športe sú to úžasné čísla.

Niektoré štúdie hovoria aj o zlepšení krátkodobého výkonu. Tieto však nie sú jednoznačné. Podobne zmiešané sú výsledky v bodybuildingu.

Mechanizmus zlepšovania výkonu pomocou kofeínu

Efekt zlepšenia výkonu je veľmi pravdepodobne založený na schopnosti kofeínu blokovať receptory adenozínu v mozgu. Toto má za následok, že sa športovec cíti menej unavený a cíti menej bolesti. Unavený je rovnako ako bez kávy, akurát o tom mozog nevie a preto vydrží podávať vysoký výkon dlhšie a intenzívnejšie. Spomínaný efekt sa začína prejavovať už po vypití jedného espressa.

Dajte vedieť priateľom:
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
Odber noviniek
RSS
Categories: Kava

Komentáre

avatar
  Subscribe  
Upoznorni